Jannis Samaras , Prezes Zarządu Kofola S.A. został Przedsiębiorcą Roku 2011 Republiki Czeskiej.
Zdobywcą prestiżowej nagrody, przyznawanej przez Ernst & Young, Przedsiębiorca Roku 2011 Republiki Czeskiej został Jannis Samaras, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny spółki Kofola S.A. Zwycięskie trofeum odebrał wczoraj wieczorem w praskim Pałacu Žofín, z rąk ministra finansów Republiki Czeskiej Miroslava Kalouska i Magdaleny Souček, Partnera Zarządzającego firmy Ernst & Young, która prowadzi konkurs w Republice Czeskiej od roku 2000.
„Stoję tu dzięki wszystkim ludziom w Kofoli, swoim kolegom i zespołowi, który wspólnie ze mną posuwa Kofolę do przodu. Wierzę, że będą szczęśliwi. Dziękuję, Kofolo!“ przekazał swoje bezpośrednie wrażenia zwycięzca Jannis Samaras.
„Wierzę, że Jannis Samaras ze spółki Kofola i jego historia jako przedsiębiorcy przemówi również do jury na ogólnoświatowym finale w Monte Carlo i on z Kofolą będzie pomyślnie reprezentować przedsiębiorców z Republiki Czeskiej,“ mówi Magdalena Souček, Partner Zarządzający Ernst & Young w Republice Czeskiej i dodaje: „Za pośrednictwem konkursu chcemy nie tylko nagradzać przedsiębiorców odnoszących sukcesy, ale równocześnie wspierać rozwój przedsiębiorczości w naszym kraju. Między nominowanymi są zarówno ci, którzy zaczynali przed dwudziestu laty w garażu, jak i ci, którzy potrafili nawiązać do tradycji i prowadzą rodzinne firmy, założone przed stu laty. Wybudowali przedsiębiorstwa, które były w stanie zaistnieć w trudnej konkurencji, ale także unikatowe spółki, które w ogóle nie mają konkurencji. Są między nimi zarówno doświadczeni matadorzy, których podziwiamy, jak i nowicjusze, którym kibicujemy.“
Jannis Samaras, Kofola S.A.
Jannis Samaras urodził się w Czechosłowacji, w greckiej rodzinie z handlowym duchem. Swojego ojca Kostasa do dziś uważa za swój główny wzór przedsiębiorcy. W roku 1990 zaczęli prowadzić działalność gospodarczą z innymi trzema wspólnikami René Sommerem, Tomášem Jendřejkiem i René Musilą, i jak chętnie podkreśla, idealnie się dopasowali.
Kofola jest obecnie jednym z najbardziej znaczących producentów napojów bezalkoholowych w Europie Środkowej i w swoich siedmiu zakładach produkcyjnych na czterech rynkach zatrudnia ponad 2000 osób. Do portfolio produktów firmy należy również szereg napojów owocowych, syropów i koncentratów Jupi, napoje Top Topic i Vinea, ulubiony przez dzieci Jupik, woda źródlana Rajec lub autentyczna RC Cola. W ubiegłym roku przybyły ponadto napoje energetyczne Semtex i Erektus, w wyniku nabycia przez Kofolę spółkę Pinelli. Na polskim rynku Kofola działa poprzez swoją spółkę córkę Hoop Polska, należąca do grupy Kofola. Tutaj produkuje takie napoje jak Hoop Cola, syropy Paola i Jarmark Polski czy wodę Arctic.
W roku 2008 przy ekspansji na wysoko konkurencyjny polski rynek grupa Kofola zrobiła następny zasadniczy krok, kiedy zyskała nowego inwestora Enterprise Investors. Większościowy pakiet akcji spółki pozostaje jednakże nadal u czeskich właścicieli. Jannis Samaras widzi przyszłość przede wszystkim w mądrych i przemyślanych innowacjach i akwizycjach. A przepis na sukces? Przewagę przed konkurencją utrzymuje według niego Kofola przede wszystkim dzięki kreatywnemu marketingowi i innowacjom produktowym. Za ważne cechy przedsiębiorcy uważa przyjęcie odpowiedzialności, chęć robienia wszystkiego po swojemu, a także wkładanie w swoją pracę samego siebie. Wolnego czasu mu dużo nie zostaje, rezerwuje go przede wszystkim dla rodziny. A jego osobiste motto? Chyba nikogo nie zdziwi, że jest to już dziś znane hasło Kofoli: „Kiedy ją kochasz, nie ma problemów”.
W konkursie Ernst & Young Przedsiębiorca roku 2011 może wziąć udział przedsiębiorca posiadający co najmniej 25 % kapitału zakładowego spółki, lub współwłaściciel spółki jawnej , który ma decydujący wpływ na jej funkcjonowanie, i który nadal aktywnie działa w jej kierownictwie. Dana spółka powinna istnieć co najmniej 2 lata.
O konkursie Przedsiębiorca roku
Konkurs Przedsiębiorca roku (Entrepreneur Of The Year), który wybiera odnoszących największe sukcesy pionierów w dziedzinie przedsiębiorczości, został założony przez spółkę Ernst & Young w Stanach Zjednoczonych Ameryki w roku 1986. W czasie swego istnienia rozpowszechnił się w szeregu krajów całego świata i w obecnym czasie jako jedyny uznawany w świecie konkurs swojego rodzaju jest regularnie ogłaszany już w niemal 50 krajach na sześciu kontynentach. Jego celem jest pokazanie społeczeństwu znakomitych przykładów osobowych na polu przedsiębiorczości, które mogą być wzorem dla młodych, zaczynających przedsiębiorców. Konkurs Przedsiębiorca roku jest z założenia międzynarodowy, dlatego kryteria, według których są oceniani poszczególni uczestnicy, są w każdym kraju porównywalne.